Furnishings & Design Istanbul (FDI), İç mekan ekosistemini bir araya getirecek

Furnishings & Design Istanbul (FDI), 25-27 Eylül 2025 tarihlerinde İstanbul Fuar Merkezi’nde mobilyadan aydınlatmaya, ev tekstilinden aksesuara kadar iç mekân tasarımının yenilikçi ve ilham verici çözümlerini bir araya getirmeye hazırlanıyor. Mobilya Dernekleri Federasyonu (MOSFED) tarafından organize edilen ve Türkiye’nin ilk tasarım odaklı fuarı olma özelliği taşıyan FDI, bu yıl içerik ve deneyim açısından geçen seneye göre çok daha zengin bir program sunacak.

T.C. Ticaret Bakanı Prof. Dr. Ömer Bolat, fuar hakkında yaptığı açıklamada, “İhracatta katma değeri artıran, tasarımı üretimle buluşturan ve dünya pazarlarında Türkiye’nin adını gururla taşıyan mobilya sektörümüz, FDI ile gücünü ve vizyonunu yeniden gösterecek” ifadelerini kullandı.

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı Mustafa Gültepe ise, “Tasarımda yetkinleştiğimiz ölçüde marka farkındalığımızı da artırmış olacağız” dedi.

MOSFED Başkanı Ahmet Güleç, FDI’yı sadece bir fuar olarak görmenin eksik olacağını vurguladı: “FDI, mobilya sektörü başta olmak üzere iç mekan ekosisteminin tüm bileşenlerini tek bir platformda buluşturuyor. Burada sadece ürünler sergilenmiyor; vizyonlar, fikirler ve iş birlikleri de gelişiyor.”

Türkiye mobilya sektörü, üretim ve ihracatta sağladığı istikrarlı büyümenin yanı sıra güçlü tasarım vizyonuyla uluslararası arenada adını daha çok duyuruyor. FDI, sektörün bu vizyonunu somut şekilde yansıtan ve en yeni tasarımları, ufuk açıcı sohbetlerle bir araya getiren önemli bir buluşma noktası olarak öne çıkıyor. Sürdürülebilirlikten inovasyona kadar geniş bir perspektifle kurgulanan fuar, güçlü iş ağı desteğiyle iç mekan ekosisteminde tasarımın çıtasını yükseltmeyi hedefliyor.

MOSFED Başkanı Ahmet Güleç, tasarımın günümüzde yalnızca bir amaç değil, doğru kullanıldığında güçlü bir rekabet aracı olduğunu belirtti. “Mobilya sektörü ve tüm iç mekan üretim alanlarının tasarımdan beklentisi özgünlük, yaratıcılık, yenilik ve inovasyon yoluyla satışların artmasıdır. Ancak kârlılık da eşlik etmelidir. Tasarım, üretim ve tüketim zincirinin ekolojik ve sosyal maliyetini minimize etmeli ve sürdürülebilir markalaşmayı desteklemelidir. Üreticiler ile tasarım sektörü birbirine muhtaçtır; ya birlikte büyüyeceğiz ya da birlikte küçüleceğiz. FDI, bu anlayışın somut bir karşılığıdır” dedi.

FDI, aynı zamanda sektörde vizyonları, fikirleri ve iş birliklerini buluşturan bir platform olarak öne çıkıyor. Ahmet Güleç, fuarın kapsamını şöyle aktardı: “Fuar alanımızı 5 bin metrekareden 12 bin metrekareye çıkardık. 100 markamız ürünlerini sergileyecek. FDI çatısı altında tasarımcı ile çalışan markalar ve yeni ürünler tanıtılacak. Üç gün boyunca FDI Talks oturumlarımız olacak. Bu panellerde sürdürülebilirlik, inovasyon, tasarımın yarattığı değer, rekabet stratejileri ve yeşil dönüşümün mobilya sektörüne etkisi gibi konular ele alınacak. Almanya, Belçika ve İtalya’dan yabancı konuşmacılar yer alacak, toplamda 70 uzman fikirlerini paylaşacak.”

Ayrıca fuar kapsamında Design Circle, New Horizon Exhibition ve üniversite sergileri gibi özel alanlar da ziyaretçileri bekliyor olacak. FDI, sektördeki yenilikçi ürünleri ve genç tasarımcıları buluşturarak iç mekan tasarımında ilham verici bir deneyim sunmayı amaçlıyor.

Küresel rekabet için büyük fırsatlar sunuyor

Mobilya sektörünün, Türkiye’nin en köklü ve en hızlı gelişen sektörlerinden biri olarak gurur vermeye devam ettiğini belirten T.C. Ticaret Bakanı Prof. Dr. Ömer Bolat, “Bu büyük başarıda hepimizin emeği, tasarım becerileri, alın teri var. Sektörümüzdeki her bir mobilya parçası dahi; içinde usta ellerin emeğini, yılların tecrübesini ve yeniliğe olan inancımızı barındırmaktadır. Mobilya sektörümüz, 245 bin civarında kişiye istihdam sağlayan emek yoğun bir sektörümüzdür. Bu nedenle, sektördeki tüm başarılarımız, ustalarımızdan ihracatçılarımıza kadar ortak bir başarıdır. Mobilya sektörümüz, üretmekte olduğu nihai ürünler ile ekonomimize önemli bir katma değer sağlayarak son 20 yıldır net ihracatçı konumunu muhafaza etmektedir” dedi. Sektörün en çok ihtiyaç duyduğu konuların başında Ar-Ge, inovasyon, tasarım ve marka bilincinin oluşturulmasının olduğunu belirten Bakan Bolat, “Ülkemizin mobilyada bir cazibe merkezi haline getirilmesi noktasında hammadde üreticisinden, tasarımcısına kadar sektöre hizmet eden ve Türk mobilyasını dünyaya tanıtma gayesinde olan tüm üretici, sanayici ve ihracatçılarımızın birlik ve beraberlik içinde çalışması gerektiğine inanıyorum. Ülkemizin modüler mobilya üretim kapasitesinin artırılmasının yanı sıra bu yoğun rekabet ortamında üstünlük sağlamasının temel unsurları ‘tasarım odaklı’, ‘özgün’ ve ‘katma değer yaratacak’ ürünler üreterek ‘farklılaşmak’tır. Mobilya sektörümüz, Türkiye’nin net ihracatçı olduğu sektörlerden biri olarak ekonomimize güçlü katkılar sunarken, tasarım, inovasyon ve sürdürülebilir üretim anlayışıyla da küresel ölçekte öne çıkmaktadır. Bu bakımdan Türk mobilya ve tasarım sektörünün küresel rekabetteki yerini sağlamlaştırmak için büyük fırsatlar sunan bu organizasyonların, sektörümüzün uluslararası arenadaki gücünü ve vizyonunu yansıtan önemli bir platform olduğunu biliyoruz” dedi.

Tasarımı merkezine alan ilk fuar

Küresel ticarette başarılı olmanın belirli kriterleri olduğunun altını çizen Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı Mustafa Gültepe, “Sürdürülebilir başarının belli kriterleri var. Nedir onlar? Yüksek teknoloji, Ar-Ge, inovasyon, markalaşma, dijitalleşme, yeşil üretim ve elbette tasarım. Pazarda sürdürülebilir bir yer edinmek için tasarımı iş süreçlerimizin merkezine almak durumundayız. Aynı zamanda tasarımı, katma değeri artırmanın bir kaldıracı olarak kullanmalıyız. Tasarım; bilinirliği artırıyor çünkü fark ediliyor. Kalite algısını güçlendiriyor çünkü yenilikçi ve estetik ürünler akılda kalıyor. Sadakati pekiştiriyor çünkü kullanıcı, kendisiyle özdeşleştirdiği bir estetiği tekrar tercih ediyor. Ve doğru tasarım dili, markayla özdeşleşen güçlü çağrışımlar yaratıyor” dedi. Mobilya sektörünün, tasarım, markalaşma ve yurt dışına açılma konusunda son 25 yılda önemli mesafe kat ettiğini belirten Gültepe, “200’ü aşkın ülkeye ihracat yapıyoruz. Bu sektörde dış ticaret fazlası veren az sayıda ülkeden biriyiz. Geniş pazar çeşitliliğimiz, bizi bölgesel ve küresel krizlere karşı daha dayanıklı kılıyor. Önümüzdeki dönemde tasarım çarpanına daha da odaklanarak ihracatta kilogram başına değeri artırmamız gerekiyor. Çünkü bizim uzun vadede Türkiye’yi ihracatta ilk 10 ülke arasına çıkarabilmek gibi iddialı bir hedefimiz var. Bu noktada ülkemizde ve yakın coğrafyamızda tasarımı merkezine alan ilk fuar olma özelliğini taşıyan “Furnishings & Design İstanbul” da hedefe ulaşma konusunda önemli bir görev üstleniyor” dedi.

Geniş içerik yelpazesiyle ilham verecek

Bu yılki FDI, sürdürülebilirlikten inovasyona, tasarımdan üretim modellerine uzanan geniş bir içerik yelpazesiyle ziyaretçilerine ilham verecek. FDI Talks oturumlarında, alanında uzman konuşmacılar tasarım, inovasyon, sürdürülebilirlik ve sektörün geleceğine dair derinlemesine değerlendirmeler yapacak. Design Circle ve New Horizon Exhibition gibi küratöryel alanlarda ise farklı disiplinlerden tasarımcıların eserleri sergilenecek; böylece tasarım yalnızca estetik bir unsur olarak değil, aynı zamanda düşünsel bir zemin olarak da tartışmaya açılacak. Fuarda ayrıca, meslekte 50. yılını dolduran Türkiye’nin önemli markalarından birinin tarihsel yolculuğunu anlatan özel bir sergileme alanı bulunacak. Yine yalnızca FDI için özel olarak tasarlanmış ve markalar tarafından üretilmiş, başka hiçbir yerde görülemeyecek ürün ve konseptler de ziyaretçilerle buluşacak.

Tasarım komitesi ile özgünlük ortaya konuluyor

FDI’ın en güçlü yapı taşlarından birini, alanında saygın isimlerden oluşan Tasarım Komitesi oluşturuyor. Türkiye’nin önde gelen tasarımcıları, mimarları, iç mimarları ve akademisyenlerini bir araya getiren bu komite; fuarda sergilenecek tüm ürünlerin seçiminde “özgünlük” ve “tasarımcı ile çalışma” kriterlerini esas alıyor. Başkanlığını Özyeğin Üniversitesi Endüstriyel Tasarım Bölüm Başkanı Prof. Dr. Alpay Er’in yürüttüğü komitede; İç Mimar veTasarımcı Ahmet Raşit Karaaslan, Mimar Aynur Yılmaz, Yüksek İç Mimar Cem Cemal Çobanoğlu, Stratejik İletişim Danışmanı Cengiz Ayyıldız, Endüstri Ürünleri Tasarımcısı ve İç Mimar Ece Yalım, Tasarımcı-Küratör-Eğitmen Erdem Akan ve Endüstriyel Tasarımcı Şule Koç yer alıyor.

Başa dön tuşu